Main menu

Margarita levele a kínai pelenkákról

10th Sep 2014

Margarita, a Blueberry alapítója rendszeresen ír közvetlen hangvételű üzeneteket, néha naplószerűeket a Blueberry hírlevelében. A mai e-mailjében a kínai pelenkákról olvashatunk. Újat bár nem mond a témában Jennifer Labit levele után, de kicsit más, kicsit személyesebb oldalról beszél.

Margarita, a Blueberry alapítója

Margarita, a Blueberry alapítója

 

A levél fordítása:

Beszéljünk Kínáról! Tudom, hogy ez egy nagyon megosztó téma. Nincs kétségem afelől, hogy azok az anyák, akik azt választják, hogy kínai pelenkát vesznek csupán azt teszik, ami a babájuknak és a költségvetésüknek a legjobb. De ami engem és sok más embert az iparágamban illet, mi szenvedélyesen, fáradhatatlanul és örömmel dolgozunk azon, hogy innovatív designt és eredeti mintákat készítsünk. Az, hogy ezek után a kemény munkád eredményét lemásolják, legyártják és eladják a költségeid töredékéért -aztán küzdened kell ugyanazokért a vevőkért- hát, az szörnyű és igazságtalan érzés.

Apukám Kínában született és nevelkedett. Magamba szívtam a kínai kultúrát, ahogy felnőttem. Szóval nagyjából megértem a gondolkodásmódot. Amit mi etikátlannak tartunk itt az Egyesült Államokban, az a Kínában a gyártók számára a “norma”. Nem látnak semmi rosszat abban, hogy átvegyék sajátjukként a designt és/vagy kijátszák a szerzői jogokat és szabadalom megsértési szabályokat és/vagy csak egyszerűen az alapokra összpontosítsanak.

És mégis ez szörnyű és igazságtalan érzés.

Ne érts félre! Üzlet tulajdonosként és anyaként én is teljes mértékben a költségvetésre odafigyelés híve vagyok. Teljesen megértem, hogy sok terméket házhoz szállítanak sokkal olcsóbban, annál mint amennyibe az egyesült államokbeli gyártónak csak a legyártás kerül és tudom, hogy sok amerikai forgalmazó partnerünk keményen dolgozik, hogy ápolja kapcsolatait a vevőivel, csak azért, hogy aztán lássa őket “elmenni”, hogy beszerezzék a kínai pelenkáikat közös rendelésekből, Ebayről, stb. De akármennyire igazságtalan és idegesítő is ez, megpróbálni irányítás alá venni ezt a piacot, az annyira hatásos, mint megpróbálni megakadályozni, hogy az emberek azon a repülőgépen fingjanak, amin te is ülsz. (Igen, kimondtam.)

Igazából nem számít az, hogy én mit gondolok a Kínából érkező pelenkákról és nem szándékozom, hogy bárkinek is megmondjam hogyan élje az életét. Senki megszégyenítésének nincs itt helye. Amikor Kínáról van szó, akkor a jó és a rossz minden árnyalata megtalálható és mindegyik szubjektív.  Végeredményben csak és kizárólag az számít igazán, hogy a gyermekeink boldogok, egészségesek legyenek és a tőlünk telhető legjobb módon gondoskodjunk róluk.

Az eredeti levél szövege:

Let’s talk about China. I know this is a very polarizing topic. I’ve no doubt that all the moms that choose to buy diapers made in China are just doing what’s best for their babies, and their budgets. But for myself, and for a lot of people in my industry, we work passionately, tirelessly, delightfully, to create innovative designs, and offer original prints. To then have your hard work copied, manufactured and sold for a fraction of the cost—and then have to compete for some of the same customers—well, it feels awful and unfair.
 

My dad was born and raised in China. I was immersed in the Chinese culture growing up. So I kind of understand the mind-set. What we consider unethical here in the US is just “norm” for a lot of Chinese manufacturers. They don’t see anything wrong with adopting an existing design as their own, and/or play loose with copyright & patent infringement rules, and/or are just focused on the bottom line.

And still it feels awful and unfair.

Don’t get me wrong. I’m all for paying attention to budgets, as a mama and business owner. And while I fully understand that many items can be delivered to our front door for much cheaper than it costs a US manufacturer just to make them, I know a lot of my US retailers work hard to develop relationships with their customers—just to see them go away to get their China diapers from co-ops, Ebay, etc. But as unfair and irritating as it is, trying to control this market is about as effective as trying to keep people from farting in an airplane on a flight that you’re on. (Yes, I did just say that.)

It doesn’t really matter what I think about diapers from China, and I don’t presume to tell anyone how they should live their lives. There’s no room for shaming anybody here. When it comes to China there are all shades of wrong, and right, and all of it is subjective. Ultimately, all that really matters is that our children are happy, healthy, and cared-for the best way we can.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *